ماليزيا تعتزم إنشاء قاعدة لإطلاق الأقمار الصناعية


أعلنت ماليزيا أنها بصدد دراسة خطة لإنشاء قاعدة لإطلاق الصواريخ الحاملة للأقمار الصناعية وذلك في المنطقة الشرقية من ولاية صباح الماليزية.
وأشار فضيلة يوسف نائب وزير العلوم والتكنولوجيا والإبداع الماليزي، إلى أن المنطقة وهي في مدينة تاواو تقع في الموقع المناسب جغرافياً غير أن المشروع على قيد الدراسة.
وأوضح يوسف أن دراسة تحليلية شاملة بخصوص تقييم للأثر البيئي يجب تفعيلها أولاً للتأكد من عدم حدوث التأثيرات السلبية على البيئة والمواطنين، موضحا أن المشروع متوقف شأنه على الرصيد المالي وتفاصيل الفوائد العامة التي يمكن تحصيلها من هذا المشروع، نظراً لأن سوق إطلاق الأقمار الاصطناعية التي تحتكرها الولايات المتحدة وروسيا وأوروبا تكلف الكثير.
وأضاف يوسف أن الحكومة قد بادرت في إطار سعيها للتحول نحو تطور المجال الفضائي بوضع سياسة الفضاء الوطنية، كما أنشأت شركة أسترونوتيك تكنولوجي الخاصة المحدودة الماليزية التي تركز على تنظيم الأنشطة ذات الصلة بإعداد وتوفير مثل هذا المشروع.

(صحف)
Malaysia announced that it was studying a plan to establish a base for launching rockets carrying satellites, in the eastern region of the Malaysian state of Sabah.
The virtue of Yusuf and Vice Minister of Science, Technology and Innovation of Malaysia, that the region is in the city of Tawau in the appropriate location geographically, however, the project under study.
Yusuf pointed out that a comprehensive analytical study about the environmental impact assessment must first be activated to ensure that no negative impacts on the environment and citizens, adding that the project would depend on the stock and financial details of the benefits that can be collected from this project, since the market launch of the satellites that were monopolized by the U.S. Nations, Russia and Europe cost a lot.
Yousuf said the Government had initiated in its efforts to shift towards the development of the space development of national space policy, as established by Ostronotek Malaysian Technology Private Limited, which focuses on the organization of activities relevant to the preparation and the provision of such a project.

(Newspapers)

No comments:

Post a Comment