العثور على أقدم شجرة حية في العالم


أعلنت جامعة أوميا عن عثور باحثون في السويد على أقدم شجرة في العالم لا تزال حية وهي شجرة صنوبر عمرها 9550 عاما.
وأوضحت الجامعة السويدية في بيان أن هذا الاكتشاف المذهل تم على جبل فولو في دالارا بوسط السويد.
وقال البرفسور ليف كولمن المشارك في فريق الباحثين من جامعة أوميا أنها مفاجأة كبرى لأن العلماء طالما اعتقدوا بأن هذا النوع من أشجار الصنوبر لم ينبت في هذه المناطق سوى في مرحلة متأخرة.
وكان العلماء يعتقدون في السابق أن أقدم أشجار الصنوبر تعود إلى أربعة آلاف أو خمسة آلاف سنة وهي موجودة في أميركا الشمالية.
وقد عثر على أقدم شجرة في العالم عام 2004 فيما كان الباحثون السويديون يقومون بإحصاء للأصناف الموجودة في هذه المنطقة على ما أوضح البرفسور كولمن.
وجرى تحديد التاريخ بواسطة الكربون 14 في أحد مختبرات ميامي في فلوريدا.
وأضاف كولمن أن ذلك الاكتشاف قلب النظريات المعروفة مضيفا أن هذا من شأنه أن يساعد على فهم أفضل للتغيرات المناخية.

(وكالات)
The University of Umea in Sweden, researchers found the oldest tree in the world are still living pine tree, which is 9550 years old.
The Swedish University in a statement that this was the shocking discovery on Mount Pholo Dallara in central Sweden.
Professor Lev said Coleman Co team of researchers from the University of Umeå as a great surprise because scientists thought that as long as this type of pine trees did not grow in these areas only at a late stage.
Scientists had previously believed that the oldest pine trees due to the four thousand or five thousand years, and they are in North America.
Have found the oldest tree in the world in 2004, while Swedish researchers are to count the items in this region as explained Prof. Coleman.
Have been identified by the history of carbon 14 in a laboratory in Miami, Florida.
Coleman said that this discovery, the heart of the known theories, adding that this would help to better understanding of climate change.

(Agencies)

No comments:

Post a Comment